Kim jesteśmy?

Rodzima Wiara jest zarejestrowanym i legalnie działającym, z gruntu politeistycznym i rodzimym związkiem wyznaniowym w Polsce, od lat działającym także na szerokim polu międzynarodowym. Rodzima Wiara została założona by stać się zalążkiem...

Czytaj więcej...

Dlaczego istniejemy?

Bytowanie człowieka ma swój początek i koniec. Dlaczego tak jest? Po co żyjemy, skoro przemijamy? Czy Świat ma też początek i koniec? Po co to wszystko? Zastanawiają się mędrcy i zwykli ludzie. Te pytania zrodziły ongiś filozofię w naszym...

Czytaj więcej...

Jak dołączyć?

Prawdziwym Członkiem Rodzimej Wiary stajesz się nie przez deklaracje i dokumenty - tylko przez Wiarę i działanie! Ale jak formalnie dołączyć do Rodzimej Wiary? Jakie dokumenty wypełnić? Kto może dołączyć do Rodzimej Wiary? Tutaj znajdziecie odpowiedzi...

Czytaj więcej...

Z przykrością informujemy, że pojawi się opóźnienie w wydaniu koszulek Rodzimej Wiary. Właśnie otrzymaliśmy wykonane koszulki i są one niesyty tak źle wykonane, że zdecydowaliśmy się zwrócić je wykonawcy. Dzisiaj wysłaliśmy zamówienie do kolejnej firmy.Za powstałe opóźnienie przepraszamy. Nowe koszulki zostaną rozesłane do zamawiających bez dodatkowych opłat.Osoby chcące zrezygnować z zamówienia proszone są o kontakt z naszym Skarbnikiem Gamamdionem.
Na wyspie Rugii (Ranie, Rui) zanim od połowy XI w. kult Świętowita w Arkonie (patrz FiM nr 6/2001) urósł do wielkiego znaczenia, rozwijały się kulty innych, starszych bogów, później zaś funkcjonowały równolegle z arkońskim. Jak w całej Słowiańszczyźnie Zachodniej występowały one pod miejscowymi nazwami i posiadały lokalne ośrodki plemienne, czy grodowe. W końcu jednak - podobnie jak Włodzimierz Wielki w Kijowie (patrz FiM nr 5/2002) - książęta Rany postanowili zjednoczyć poszczególne kulty i umiejscowili je w siedzibie książęcej Gardźcu.  Możliwe też, że tutejszy kult miał wspomagać księcia w rywalizacji z władzą kapłanów arkońskich. Kronika odróżnia kult "prywatnych bogów" w Gardźcu od "publicznego" w Arkonie, Brückner jednak uważa, iż jest to zmyślenie autora.

Czytaj więcej...

4 lutego 2010 roku, w Szczecinie odbyło się kolejne spotkanie członków Rodzimej Wiary. Podjęto tematy rozpoczęte na wcześniejszym spotkaniu. Tym razem podjęto decyzje posiadające zakres regionalny. Ustalono źródła finansowania oraz sprawy składek.Bardzo ważnym tematem była sprawa formalizacji członkostwa w Rodzimej Wierze oraz wspierania tworzenia się miejscowych gniazd oraz wzmacnianie struktur okręgów i oddziałów. Wkrótce na łamach naszego portalu ukaże się szczegółowy artykuł dotyczący oficjalnego wstąpienia do Rodzimej Wiary oraz procedur tworzenia struktur okręgowych.

Czytaj więcej...

Nestor w Kronice lat minionych zapisał panowanie księcia kijowskiego Włodzimierza, który " postawił bałwany (posągi) na wzgórzu (...) i Peruna (...) i Simargła... ". Inne jednak odpisy tego samego tekstu donoszą o posągach " ...i Siema, Rgła... ". Kolejny tekst staroruski Słowo pewnego Chrystolubca podaje natomiast, iż " nie mogąc cierpieć chrześcijan dwojewiernych i wierzą w Peruna, i w Chorsa, i w Sima, i Rgła (Rogła) ". Powstało więc pytanie, czy mamy do czynienia z dwoma bogami - Siemem i Rgłem - czy z jednym - Siemargłem. Zwolennicy istnienia Siemargła podnosili, iż pojawienie się dwóch osobnych bogów jest efektem pomyłki skryby przepisującego tekst, tym bardziej, że pomiędzy tymi nowo utworzonymi imionami zbrakło spójnika. Zostało to jednak obalone, gdyż występuje wyraźnie pomiędzy Simem i Rgłem samogłoska "a" spełniająca niegdyś rolę spójnika "i".

Czytaj więcej...

Strzybóg wymieniony został wśród bogów, którym Włodzimierz Wielki wystawił w Kijowie posągi, czyniąc z nich kult państwowy. "Słowo o wyprawie Igora" zaś pisze: " być gromu wielkiemu, iść deszczu strzałami od Donu (...), o ziemio ruska, jużeś zaszła za szełomień; oto wiatry Striboże wnucy, wieją z morza strzałami na chrobre pułki Igorowe" . Na tej podstawie wysnuto wniosek, iż Strzybóg jest bogiem wiatru, być może mieszkającym w morzu. Tym bardziej, że w litewskim strt - styreti oznacza "sztywnieć", "słupieć", miałby więc Strzybóg być bogiem lodowym, mroźnym. Ale czyż i dziś nie mówimy, iż sztywniejemy z zimna, że wiatr nas przewiał do szpiku kości, powodując zesztywnienie? Trzeba ponadto zwrócić uwagę, iż pomyślne wiatry nazywano "stryjami" co posiada wielkie podobieństwo rdzenia. Niektórzy badacze zwracali uwagę na możliwe pochodzenie owego imienia z praindoeuropejskiego "ster-" oznaczającego rozdawanie, rozszerzanie, sianie, co czyniło by ze Strzyboga kolejnego boga-dawcę. Wówczas na pułki Igora rozsiewane byłyby swoiste dary - strzały niesione wiatrem.

Czytaj więcej...

Dla Słowian, podobnie jak dla wielu innych dawnych ludów, oczywistym było uzależnienie trwania biologicznego życia ziemskiego od istnienia i działalności Słońca, którego "wędrówka" wyznaczała cykle przyrody i związanej z nią gospodarki ludzkiej. W związku z tym zajmowało ono najistotniejsze miejsce w modelu świata a zatem i w mitologii i religii, która zawsze odzwierciedla światopogląd społeczeństwa. Słońce traktowane było jako wielki, niebiański ogień, zaś jego twórca uważany był za najważniejszego z Bogów, a być może Słońce utożsamiano nawet z samym Bogiem. Byłoby to zresztą zgodne z przekonaniem, iż to właśnie ono jest prapoczątkiem wszelkiego życia. Pisząc jednak o Słońcu - ogniu niebieskim - nie sposób czynić to w oderwaniu od ognia ziemskiego i związanego z nim Swarożyca, zwłaszcza, że mitologia Słowian, a tym bardziej nasz stan wiedzy o niej, ściśle zjawiska te łączą.

Czytaj więcej...

Logowanie

Najbliższe święto

Święto plonów 22.09.2017 20:00 2 Dni Święto plonów

Ostatnio na forum

1996-2017 Rodzima Wiara
ontwerp en implementering: α CMa Σείριος