TEMAT: Perun a Swaróg

Perun a Swaróg 6 lata 8 miesiąc temu #2971

Wodrik napisał:
Indoeuropejczycy w Indiach czy Iranie to już epoka brązu 1500-1000 p.n.e. czyli 3500 lat temu i nie mają wspólnej nazwy boga, pierwotnie byli olbrzymi obalani przez bogów czy bohaterów, jeśli mówimy o pierwotnym kulcie to kult (duchów) przodków, a rytuale to rytuały pogrzebowe.
Jednak ludność praindoeuropejska istniała zanim przybyła do Indii i Iranu.Wikipedia napisał:
Z kolei analiza odziedziczonego słownictwa pozwala przypuszczać, że społeczeństwo praindoeuropejskie istniało w okresie neolitu (przed upowszechnieniem się wytopu i obróbki metali) i że składało się z ludności rolniczo-pasterskiej.
pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_praindoeuropejski

To w neolicie zaczął się krystalizować świat bogów ukształtowanych na obraz i podobieństwo człowieka.
W pierwotnej religii Indoeuropejczyków kluczowe znaczenie miał kult Dyēusa, boga nieba – zanikł on jednak w czasie pobytu Ariów w Indiach. Kult bogini płodności, Matki Ziemi może sięgać nawet paleolitu (odkrycia na malowidłach w jaskiniach, figurki tzw. Wenus paleolityczne).Wodrik napisał:
Polskie piorun to słowo pospolite,
To pozostałość w języku polskim po Bogu Perunie. Do takiego wniosku obecnie skłaniają się naukowcy.Wodrik napisał:
w rosyjskim to mołnia w serbskim munja, młot z natury rzeczy służy do kucia lub mielenia to nie tylko broń obuchowa, doskonalszą bronią w epokach kamiennych były krzemienne siekiery czy obustronne topory (ceramika sznurowa), ale w tych czasach też kuto metale na zimno z samorodków miedzi czy brył żelaza meteorytowego, kowalstwo jest starsze niż hutnictwo.
Wyrób przedmiotów z kamienia jest za to starszy niż kowalstwo. Nie ja wymyśliłem, że broń kamienna bogów gromu wskazuje na kult z pogranicza neolitu indoeuropejskiego. Pisał o tym Gieysztor w „Mitologii Słowian”. Sam podał źródło tej informacji: J. P. Maher „Haek'mon: „(Stone)axe” and „Sky” in IE/Battle-Axe Culture”, 1973, s. 441-463.
I jeszcze jedna ciekawostka. Aleksander Gieysztor pisał również:Mitologia Słowian, s.103 napisał:
Swoistą modernizacją boga piorunów może być mityczny kowal poświadczony dość nierówno w folklorze słowiańskim, a w słownictwie czasownikiem kovati, który znajduje oddźwięk w irańskim bóstwie kuźniczym Kave w litewskim imieniu zastępczym Perkuna: Akmeninis Kalvis – „kamienny kowal”, co łączy obie epoki.
Wodrik napisał:
Zresztą gromowładny Zeus czy Jowisz mieli ojców i są trzecią generacją bogów, nie wiem czemu miałoby nie mieć ojca Perun, który ma zresztą związki z Marsem bo poświęcony ma być mu tak samo jak Marsowi dąb, co uwiarygadniałoby dużą wiedzę o historii i religii autora/autorów Księgi Welesa.
Nigdzie nie napisałem, że Perun nie ma ojca. Dąb jest nie tylko poświęcony Marsowi, ale przede wszystkim gromowładnemu Zeusowi. Mars jest synem Zeusa i nie jest gromowładcą. Perun natomiast nim jest.
Nie rozumiem, dlaczego uważasz, że Swaróg nie może mieć ojca, i że jest „praprzyczyną wszystkiego”. Bogowie kowale mają ojców. Nawet wyprowadzając pochodzenie Swaroga od ognia niekoniecznie musi on być ojcem Peruna. W wedyźmie gromowładny Indra jest bratem bliźniakiem Agniego (ognia). Obaj są synami Dyausa (Ojca Nieba) i Prithivi (Matki Ziemi).
W mitologii litewskiej Perkunas bodajże też jest synem Dievsa. Chociaż ludzie na Litwie i Łotwie wymawiali także imię Perkunasa zdrobniale - Dievaistis i Dievins.
Pewnie dlatego, że Dievs oddał władzę Perkunasowi.Wodrik napisał:
Dla mnie Księga Welesa jest dość ciekawą kompilacją wiedzy o religii i historii Słowian co najmniej z XIX wieku, a nie fałszerstwem czy fantazjowaniem, mamy zresztą tylko jej tłumaczenia, a nie oryginał, ale o niej jest osobny wątek.
Księga Welesa uważana jest przez historyków za falsyfikat.
Dla mnie nie ma ona żadnego znaczenia i nie jest żadnym źródłem wiedzy o mitologii słowiańskiej.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Perun a Swaróg 6 lata 8 miesiąc temu #2974

  • Wodrik
  • Wodrik Avatar
  • Offline
  • Użytkownik
  • Ario(lo)vistus maga te runy.
  • Posty: 133
Cieszę się, że masz na to taki naukowo poprawny pogląd, oraz się cieszę, że mam bardziej pogląd jak część neopogan. ;)
Niektórzy słowiańscy neopoganie (zwłaszcza na obszarze Rosji i Ukrainy), wbrew stosunkowo jednoznacznemu osądowi badaczy na temat autentyczności Księgi Welesa, uważają ten tekst za swoją świętą księgę[1]. Część z nich czyni to nawet całkowicie pomijając kwestie autentyczności rzeczonego źródła tłumacząc to tym, że nawet jeśli jest ona falsyfikatem, to jej autorzy (wnosząc po treści) bazować musieli na wcześniejszych autentycznych źródłach - Księga Welesa będąc więc nawet falsyfikatem, z ich punktu widzenia nadal przekazuje dość istotne, ważne dla ich wiary, treści. pl.wikipedia.org/wiki/Ksi%C4%99ga_Welesa

Ale tym bardziej powinieneś zrozumieć moje stanowisko, bo to też jest stanowisko naukowców w kwestii tożsamego Roda-Swaroga, otóż naukowcy uważają, że kult Peruna jako głównego boga wprowadził dopiero Włodzimierz syn klucznicy. dlatego Roda-Swaroga nie ma w jego kijowskim panteonie.

Samego Swaroga utożsamiają z Rodem co wydaje się oczywiste "wszechojcec" może być tylko jeden czyli Rod musi być Swarogiem.
Hindusi nazywają niebo-raj Swarg, czyli podobny byłby tu do Uranosa, jednak niekiedy ma być Swarga wielka pustką, w ogóle prawdziwa postać bogów hinduizmu to wielkie ognie które płoną w otchłani w zaświatach.

Jednak równie ciekawsza byłaby analogia z skandynawskim olbrzymem bogiem ognia Surtrem z ognistym mieczem, też stwórcą.
pl.wikipedia.org/wiki/Surtr
Imię Surt można też powiązać z imieniem Swarog rozciągając je samogłoskami Suarot tu przy t mamy prostą alternację t-d-g.

Jednak mamy opis Radogoszczy z nietkniętej od wieków puszczy w której pierwszym Bogiem jest Swarożyc obok niego są i inni bogowie, więc to przesądza sprawę. Tylko Swarog-Rod może zabić odyńca-freja z jeziora przy świątyni przyczynę wojny domowej wewnątrz Słowian.

Dla mnie Perun jest zbyt kosmopolityczny, Rurykowicze też są niepewnego pochodzenia, być może dla tego popierali ten kult. Tak jest to więc dla mnie rozstrzygnięcie też bardziej użyteczne też np. politycznie. Kult ognia wyprzedza na pewno każdy inny kult o dziesiątki jeśli nie setki tysiącleci.

Radogost- Swarożyc może znaczyć to samo Rodo-goszcz miejsce ugoszczenia Roda, Swa-Rożyc(rodzic), rożanice to rodźanice-rodzice, swój -rodzić, swego rodzica świątynia, iść do swargi to iść do swych przodków swe-rodu, gdzieś w niebie.
Perunowic napisał:
To w neolicie zaczął się krystalizować świat bogów ukształtowanych na obraz i podobieństwo człowieka.
W pierwotnej religii Indoeuropejczyków kluczowe znaczenie miał kult Dyēusa, boga nieba – zanikł on jednak w czasie pobytu Ariów w Indiach. Kult bogini płodności, Matki Ziemi może sięgać nawet paleolitu (odkrycia na malowidłach w jaskiniach, figurki tzw. Wenus paleolityczne).Wodrik napisał:
Polskie piorun to słowo pospolite,
To pozostałość w języku polskim po Bogu Perunie. Do takiego wniosku obecnie skłaniają się naukowcy.
W neolicie miał też być według naukowców matriarchat co obecnie uważa się za bzdurę, mam trzy nowe słowniki etymologiczne języka polskiego, i uważa się piorun za coś pokrewnego praniu czeska odmiana peru u nas piorę, bo bito pranie kijankami, piorun uderza to jego funkcja, Bogowie Połabia używają raczej mieczy bóg Scytów to Ares pod postacią miecza, piękne miecze brązowe są u nas przed 3500 lat, Perk'un ma być od dąb, w dęby pioruny często uderzają Perun udrza sam w siebie trochę niedorzeczne.
Sto województw tysiąca czyli Suevia - "trzymał województwo tysiąca" = "kraj ich ma sto okręgów plemiennych, z których rokrocznie wyprawiają za granicę w celach wojennych po tysiąc zbrojnych" (województwo tysiąca = okręg tysiąca zbrojnych)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Perun a Swaróg 6 lata 8 miesiąc temu #2977

Wodrik napisał:
otóż naukowcy uważają, że kult Peruna jako głównego boga wprowadził dopiero Włodzimierz
Dokładnie nie wiadomo, jak wysoką pozycję przed rządami Włodzimierza miał w panteonie Perun. Jednak musiał być jednym z naczelnych Bogów. Włodzimierz ustalając hierarchię słowiańskich Bogów pewnie kierował się jakimiś słowiańskimi wytycznymi. Tym bardziej, że wzniesienie posągów w Kijowie i Nowogrodzie nastąpiło po politycznym odcięciu się Włodzimierza od obcej części swojej drużyny. Kronika podaje ponadto, że ludzie płakali, gdy wleczono posąg Peruna ku Dnieprowi, co wskazuje raczej na przywiązanie do jego kultu. Za obcym Bogiem ustanowionym 8 lat wcześniej raczej by nie tęsknili.
Kult Peruna u Słowian musiał być bardzo popularny i głęboko zakorzeniony, skoro jeszcze długo po zaprowadzeniu chrześcijaństwa ludzie modlili się do tego Boga. Mówi o tym fragment ze Słowa Grigorija: „I ninie po ustroniach modlą się do tego przeklętego boga Peruna”.
Jeszcze w XIX wieku żeglarze mijając dawną perynię w okolicy Nowogrodu, gdzie też zatopiono posąg Peruna, wrzucali do wody drobne ofiary.
Na forum: www.historycy.org/index.php?showtopic=43...w=&st=&#e;ntry401656
pewien Białorusin pisał:Eugeniusz P. napisał:
O Piorunie na Bialorusi wiem z wlasnego doswiadczenia. Majac 13 lat mieszkalem w domu swej babci na wsi(znajduje sie obok Nowogrodka), bylo lato, ja i moi koledzy swietowalismy dzien Swietego Jana(po-bialorusku- Kupala,Kupalle)i wtedy uslyszalem jak jeden stary mezczyzna powiedzial drugiemu: "Piorun ciebie ukarze"("Piarun ciabie pakaraje!") z tych czasow Piorun mnie bardzo "niepokoi":)

Wodrik napisał:
Hindusi nazywają niebo-raj Swarg, czyli podobny byłby tu do Uranosa, jednak niekiedy ma być Swarga wielka pustką
(…)
iść do swargi to iść do swych przodków swe-rodu, gdzieś w niebie.
Należy pamiętać, że Swarga jest siedzibą gromowładnego Indry (rajem Indry).
W językach słowiańskich swar oznacza: ogień, kłótnia, gniew, zgrzewać, skuwać. Są to typowo kowalskie (swarogowe) znaczenia. I dlatego bardziej prawdopodobne wydaje się właśnie takie słowiańskie pochodzenie imienia Swaróg. W żadnym języku słowiańskim nie istnieje słowo swar na określenie nieba. Przypuszczam, że nawet w żadnym europejskim języku takie słowo nie istnieje (nie sprawdzałem tego).
Nazwa raj (irij, irej, Irica, wyrej, wyraj) - od prasł. *rajъ bądź słow. Rój. Językoznawcy wskazują raczej na irański źródłosłów rayí „bogactwo, szczęście”.
To już więcej jest dowodów wiążących Peruna z niebem. W ruskiej kronice jest pytanie i odpowiedź: "Ile jest nieb? Perun jest mnog."
W języku albańskim: perendi - bóg, perudi - niebo.
Wodrik napisał:
Jednak mamy opis Radogoszczy z nietkniętej od wieków puszczy w której pierwszym Bogiem jest Swarożyc obok niego są i inni bogowie, więc to przesądza sprawę.
To niczego nie przesądza. W różnych miejscach Słowianie czcili różnych Bogów jako tych najwyższych. Dla Ranów na Rugii był nim Świętowit. W Wołogoszczy i Hobolinie Jarowit. W Szczecinie, Wolinie i Brennie Trzygłów.
Wodrik napisał:
Kult ognia wyprzedza na pewno każdy inny kult o dziesiątki jeśli nie setki tysiącleci.
Nie ma na to żadnych dowodów. Kultywowanie pioruna i ognia mogło mieć swój początek w tych samych czasach.
Wodrik napisał:
uważa się piorun za coś pokrewnego praniu czeska odmiana peru u nas piorę, bo bito pranie kijankami, piorun uderza to jego funkcja
Przecież pisałem już wcześniej, że pochodzenie tego imienia może mieć dwa źródła. I nie trzeba nawet sięgać do języka czeskiego, bo wyraz prać pochodzący z języka prasłowiańskiego po staropolsku znaczyło uderzać. Przyrostek -un stanowi miano osoby sprawującej czynność określoną rdzeniem -per. Stąd więc Perun może znaczyć tyle co „ten, co uderza”. Prawdopodobnie dokonała się tak zwana laicyzacja imienia boskiego i wyładowanie atmosferyczne otrzymało nazwę od imienia Boga. . Ponadto w wielu zawołaniach słowo piorun posiada cechy osobowe np. do pioruna, na perona (kaszub.), te perónie (kaszub.)
Jednak sama obecność analogicznego boga o prawie takim samym imieniu u Bałtów, wskazuje że to imię pochodzi przynajmniej z czasów wspólnoty bałtosłowiańskiej. W językach litewskim i łotewskim ten sam wyraz służy do nazywania boga i błyskawicy.
Wodrik napisał:
Perk'un ma być od dąb, w dęby pioruny często uderzają Perun udrza sam w siebie trochę niedorzeczne.
Nic niedorzecznego tutaj nie widzę.
Według słowiańskich wierzeń uderzenie pioruna uświęca dotknięty nim przedmiot. Drzewom i wzgórzom, gdzie następowały wyładowania atmosferyczne przypisywano moc leczniczą i ogradzano je płotem. Jak człowieka poraził piorun to go nie ratowano. Kiedy piorun uderzył w dom to ogień gaszono mlekiem.
Istnieje grecki termin dla pioruna pochodzący z pie. perk – keraunos, który jako epitet może występować przy imieniu Zeusa.
Znany też jest rzymski (dębowy) epitet Jupiter Quernus.
Łac. Quercus – dąb.
Występuje tu przejście w redzeniu „perk” z „p” do „k”.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Perun a Swaróg 5 lata 9 miesiąc temu #3741

  • wizun
  • wizun Avatar
  • Offline
  • Użytkownik
  • 12
  • Posty: 126
Prawdopodobnie Perun=Swaróg, Rod w tym układzie mógłby być bogiem starszym (być może Rod = Swaróg). Perun i Swarożyc (syn Swaroga = Peruna) to bogowie walki/wojny/wojowników (atrybuty przechodzące z ojca na syna). Ponadto przy wyładowaniu atmosferycznym (błyskawicy) gdy uderza ona w przedmiot łatwopalny następuje zapłon (zwłaszcza trawa wokół drzew, gałęzie, lub drewniane budynki) stąd Piorun dawał ogień przy wyładowaniu, swarzył, spalał itd.
"Poznaj samego siebie" inskrypcja wyroczni delfickiej i nakaz Apolla dla wiernych.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Perun a Swaróg 5 lata 7 miesiąc temu #3960

  • Wodrik
  • Wodrik Avatar
  • Offline
  • Użytkownik
  • Ario(lo)vistus maga te runy.
  • Posty: 133
@Perunowic

Co do Peruna są tacy co utożsamiają Peruna i Kraka, i jedno i drugie ma to być od słowa skała, Krak to był Król czyli można się kląć/przysięgać na władcę i swoje miecze, był sobie macedoński król Ptolemeusz Keraunos (Piorun) czy Seleukos III Keraunos, w języku serbskim piorun to munja, Munjak to popularne serbskie nazwisko, ja do chrześcijańskich relacji i interpretacji najwcześniejszych z XII-XIII wieku, przywiązuję mało uwagi, wiadomo też, że w starożytności władców zaliczano w poczet bogów często za życia, czy sami władcy uważali się za synów tego czy innego boga, nie inaczej jest z niejakim Chrystem uznawanym za boga przez wyznawców. Nie wiadomo co znaczyło to słowo Perun w V a co w X wieku. W takiej interpretacji ciekawe jest obrzucanie kamiennego słupa przez muzułmanów kamieniami, skały która ma symbolizować szatana, nie wiadomo czy chodzi tu pierwotnie o jakieś kamienne posągi bogów, czy szatana symbolizuje skała z innych mitologicznych powodów.

Wracając jeszcze do tych rodzinnych relacji bogowie ludzie, bogowie Słowian zdaje się mieli pochodzić od jednego boga i im bliżej z pochodzenia byli tego boga tym ważniejsi byli, czyli relacja rodzinna syn/ojciec czy dziadek/wnuk decydowała o miejscu w hierarchii.
Sto województw tysiąca czyli Suevia - "trzymał województwo tysiąca" = "kraj ich ma sto okręgów plemiennych, z których rokrocznie wyprawiają za granicę w celach wojennych po tysiąc zbrojnych" (województwo tysiąca = okręg tysiąca zbrojnych)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Perun a Swaróg 5 lata 7 miesiąc temu #3961

  • wizun
  • wizun Avatar
  • Offline
  • Użytkownik
  • 12
  • Posty: 126
Perunowic napisał:
Należy pamiętać, że Swarga jest siedzibą gromowładnego Indry (rajem Indry).
W językach słowiańskich swar oznacza: ogień, kłótnia, gniew, zgrzewać, skuwać. Są to typowo kowalskie (swarogowe) znaczenia.
Jednak wielu naukowców dochodzi do wniosku, że rdzeń Per- jest praindoeuropejski, bardzo pierwotny. Utożsamianie Peruna z kowalstwem jest wtórne - możliwe (choć mniej prawdopodobne), że Bogiem kowalstwa mógł być Swarożyc [znany pod różnymi przydomkami - Dadźbóg, Młody Jarylo być może w opozycji do Starego Jaryly - czyżby swojego ojca?]).
Wodrik napisał:
Co do Peruna są tacy co utożsamiają Peruna i Kraka, i jedno i drugie ma to być od słowa skała, Krak to był Król czyli można się kląć/przysięgać na władcę i swoje miecze, był sobie macedoński król Ptolemeusz Keraunos (Piorun) czy Seleukos III Keraunos, w języku serbskim piorun to munja, ...
Abstrahując od etymologii - w wielu mitach bohaterskich / junackich pojawiają się elementy mitologiczne - stąd nie do końca mnie dziwi utożsamianie Kraka z Perunem. W wielu tego typu mitach założycielskich (miast/krajów itd.) - zawiera się cząstka mitu dotycząca Bogów. Wiele miast współczesnej Słowiańszczyzny ma w herbie św. Jerzego (np. Moskwa) - co jest pewną poszlaką świadczącą o wybieraniu na patrona/założyciela miasta Boga (św. Jerzy to substytut Peruna lub Swarożyca). Św. Jerzy (Jeszy?Jassa?Jurij - jurny - cechy młodości, agresji, płodności) to chyba jeden z najbardziej znanych świętych średniowiecznych - którego hagiografia nijak pasuje do przedstawianego wyobrażenia (rycerz na białym lub ognisto-kasztanowym koniu walczący ze smokiem/żmijem, a ścięty przez rzymian Georgius - nawet imię jest brzmieniowo dość odległe). Warto przeczytać żywot tego świętego by zauważyć rażące różnice pomiędzy jego życiem, a legendą św. Jerzego w pogańskiej europie. Obecnie chrześcijanie dążą do przywrócenia prawdziwej historii św. Jerzego w umysłach swoich poddanych.
Bardzo ciekawe jest również porównywanie żywotów świętych z ich ludowym wyobrażeniem - rozbieżności są intrygujące (np. Psio-głowy św. Krzysztof, św. Ilija w płonącym zaprzęgu konnym z bardzo wyraźnie zaznaczonymi kołami [symbol solarny]).
Jerzyk to ptak bardzo podobny do jaskółki (Jer - Jas rdzenie wyrazów), a jaskółka to perunowy ptak. Jeż to mały ssak o klujących kolcach - bardzo pożyteczny gdyż zjadają insekty - istotne są jednak cechy kłujące - kolce. Przebijanie, kłucie, ostre przedmioty są utożsamiane z bogiem wojny - a damo przekłuwanie, defloracja i inne tego typu rzeczy to atrybuty męskości.
"Poznaj samego siebie" inskrypcja wyroczni delfickiej i nakaz Apolla dla wiernych.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Logowanie

Najbliższe święto

Święto plonów 22.09.2017 20:00 0 Dni Święto plonów

Ostatnio na forum

1996-2017 Rodzima Wiara
ontwerp en implementering: α CMa Σείριος